Followers

Friday 11 November 2011


LAGA KAMBING ANTARA CABANG KESENIAN GARUT

Laga kambing atau adu domba adalah salah satu cabang kesenian khas rakyat Garut dan juga Bandung yang masih di amalkan sehingga sekarang. Kambing-kambing laga yang berbadan besar dan bertandung bengkok panjang sememangnya di perlihara khas untuk tujuan keseniaan ini. Harganya boleh mencecah sehingga RP 30 juta seekor. Maka dengan itu pemeliharaan kambing laga ini juga di anggap sesuatu yang berprestej.

Terdapat tiga jenis kambing laga yang di pelihara di Garut iaitu jenis tempatan yang di panggil priangan, jenis Australia Merino dan kapstat dari Afrika Selatan.Kambing laga d di nilai daripada berat badan (lebih kurang 90 kilogram seekor), kesihatan, penampilan dan juga jenis-jenis tanduknya.. Terdapat empat jenis tanduk yang di miliki oleh kambing aga ini iaitu, gayor, golong tambang, leang dan gabendo.

Kesenian laga kambing di adalah di daerah-daerah tertentu yang penyertaan terdiri daripada pengusaha-pengusha kambing di sekitar Garut dan Bandung. Acara keseniannya begitu meriah dengan iringi pencak silat dan juga tarian tradisional seperti jaipongan.

Berbincanglah dengan kami agar kami dapat mengatur program yang hebat ini untuk anda. Program ini adalah antara Pakej Kayangan Vacation ini di bawa kepada anda oleh Geomatika Travel & Tours Sdn Bhd (KPL/LN 4484) Tel 03 42520233 untuk perhatian Fahmi atau tel 013 3416783 untuk perhatian koordinator program Hashim Akob atau e mail: geotour4484@gmail.com atau hashim_akob@yahoo.com

No comments:

Post a Comment